מאת : אסף רסיס

גיאומטריה היא משהו שאתה שומע עליו כל הזמן כאשר מדברים על אופניים,
 כגון:  "אני אוהב את הגיאומטריה של האופניים האלו!" או "גיאומטריית האופניים שלנו היא  מהטובות ביותר בשוק" ...וכו'
 אז מה היא הגיאומטריה?, ומה גורם לה להיות  "טובה"?  או יותר נכון מתאימה לך.


הקדמה
גיאומטריה היא קבוצה של כל המדידות והזויות של שלדת האופניים.
כל אורך צינור וכל זווית במבנה השלדה היא חלק מהגיאומטריה הכוללת של האופניים.
גיאומטריה משפיעה על התחושה שלך (הרוכב) ע"ג האופניים יותר מכל דבר אחר וגם על התנהגותם של האופנים ברכיבה בתנאים שונים.
זו הסיבה שאתה לא יכול לקחת אופניים שמיועדים לרכיבה למרחקים ארוכים ולהפוך אותם לאופני דאון-היל.

Head tube Angle – זווית ראש
זווית הראש הינה הזווית הנוצרת בין צינור הראש ביחס לקרקע (מפולס מאוזן).
ככל שזווית זו חדה יותר, ההיגוי יהיה זריז ו"חד" יותר כמו כן האופניים "יטפסו" טוב יותר.
זווית כהה יותר, תגרום להיגויי איטי ו"כבד" יותר, יהיה קושי בטיפוס יחד עם זאת זה יקנה יציבות במהירויות גבוהות, יקל בעת "משיכה" ויתקל טוב יותר מכשולים.
בד"כ לאופני XC תהיה זווית ראש סביב ה-71 מעלות, בעוד לאופני דאון-היל זווית ראש סביב ה-65 מעלות.

Wheelbase – מרחק בין גלגלים
המרחק בין הגלגלים נמדד בין הציר של הגלגל הקדמי אל ציר הגלגל האחורי.
ככל שהמרחק בניהם גדול יותר, האופנים יהיו יציבים יותר.  אבל, כושר התמרון שלהם יפגע, במיוחד במהירויות נמוכות.
כמו כן מרחק גדול בין הגלגלים פוגע בעבירות האופנים במקומות "טכניים" – כגון ירידת מדרגה.
אופנים בעלי מרווח גלגלים קצר יתומרנו בקלות, יהיה קל יותר לסובב אותם (לטובת פעלולים) ויקנו עבירות טובה יותר של מכשולים.
בד"כ לאופני פעלולים (פרי-רייד/דירט ג'אמפ/סלופ סטייל) יהיה מרווח גלגלים קטן בעוד לאופני דאון-היל מרווח גלגלים גדול.

 

Chain stay Length – אורך תומכת השרשרת
אורך תומכת השרשרת משפיעה על המרווח בין הגלגלים.
בניגוד למידות שונות באופנים, בעלי יתרונות וחסרונות כאלו ואחרים, תומכת השרשרת – ככל שהן קצרות יותר, זה טוב יותר!  אין שום יתרון בתומכות שרשרת ארוכות.
תומכות שרשרת קצרות גורמות לאופנים להגיב טוב יותר הן לדיווש (העברת הכוח מתבצעת טוב יותר מאחר ובפחות אנרגיה "הולכת לאיבוד") והן לקפיצות וסיבובים.
כמו כן יש להן יתרון בעליות, מאחר והגלגל האחורי מתקרב אל מרכז הכובד של האופנים,
ובכך לא מאבד אחיזה בעת שמדוושים כאשר מטים את משקל הגוף לפנים.
כמו כן תומכות שרשרת קצרות מקנות חוזק (בעיקר באופני זנב קשיח) רב למשולש האחורי ופחות גמישות.

Stand over Height – המרווח בין האזור המוצנע (של הרוכב) לבין ה"רמה" (צינור עליון)
המרחק האנכי בין הקרקע (מפולס מאוזן) לבין הצינור העליון, ביחס למיקום הרוכב במרכז האופנים.
המידה  – כאשר אתה עומד מעל לצינור העליון צריך להיות רווח של לפחות אגרוף בין אזור החלציים לבין הצינור העליון.
לנתון זה אין כל השפעה על התנהגות האופנים.  נתון זה חשוב מטעמי נוחות וגם בטיחות – אחרי הכול זה לא נעים להחליק מהפדל ולקבל מכה בין המפשעות...
רוכבים מסוימים מוצאים יתרון ב-STAND OVER נמוך, לטובת ביצוע פעלולי אופנים הם באוויר, כגון – העברת הרגלים מצד לצד.
בד"כ באופני פעלולים ה-STANDOVER יהיה נמוך יותר משמעותית מאופנים לרכיבות ארוכות (XC).

Bottom Bracket Height – גובה הציר המרכזי (ציר הדוושות = קראנק)
גובה הציר המרכזי משפיעה בעיקר בפניות, סיבובים ומהירויות גבוהות.
ככל שה-BB נמצא נמוך יותר מרכז הכובד יורד ובכך מקנה יותר יציבות.
יחד עם זאת, BB נמוך מידי יקשה בעת מעבר מכשולים, מאחר וזרועות הפדאל ואף בית המיישב יפגעו במכשולים המצויים בדרך.
כמו כן, BB גבוהה יאלץ אותך להרים כסא גבוהה יותר במצב של דיווש בעליה, על מנת להגיע לתנוחת דיווש אופטימאלית.
לרוב באופני שבילים (AM) גובה ה-BB יהיה גבוהה יותר מאופני דאון-היל.

 
Top Tube Length – אורך הצינור העליון ("רמה")
זהו המרחק הנמדד בין מרכז צינור מוט הכסא לבין מרכז צינור הראש – קו אווירי (ישר).
גם לצינור הראש יש השפעה על המרווח בין הגלגלים, ככל שצינור הראש יהיה קצר יותר כך המרווח בין הגלגלים יתקצר.
בנוסף מידה זו תשפיעה על תנוחת הרכיבה, ככל שצינור הראש יהיה ארוך יותר, כך תרכון יותר לכיוון הכידון ויהיה קשה יותר למשוך (שינויי מרכז הכובד).
המידה האידיאלית הינה שונה בין רוכב לרוכב בהתאם לגודלו.
ככל שמידת השלדה גדולה יותר כך יגדל אורך הצינור העליון.
ניתן להתאים את המידה ע"י הזזת הכסא (קדימה אחורה או אפילו מוט כסא עם נטייה לאחור) ואו החלפת מוט הכידון (סטם).

Seat Tube Angle – זווית מוט הכסא
זאת הזווית הנוצרת בין מוט הכסא ביחס לקרקע (מפולס מאוזן).
זווית זו משפיעה על מיקומו של הרוכב על אופניו.
זווית חדה תטה את משקל הגוף לפנים ובכך תקל בעליות,
כמו כן תמקם את הירכיים של הרוכב בקו מגביל לדוושות ובכך תאפשר דיווש מהיר ויעל יותר (בדומה לדיווש בעמידה).
בעוד שזווית כהה תטה את משקל הגוף לאחור ותקנה ביטחון בירידות.

 
Seat Tube Length – אורך צינור הכסא (המקום אליו נכנס מוט הכסא)
מידת צינור המוט כסא נמדדת, ממרכז בית הציר המרכזי לנקודת הכנסת מוט האוכף.
רוב יצרני האופנים משתמשים במידה זו על מנת לציין את גודל ומידת השלדה (באינצ'ים).
בעבר היה קשר ישיר בין אורך צינור הכסא לבין מידת ה-STANDOVER,
כיום בטכנולוגיות עיבוד ועיצוב האלומיניום, ניתן לייצר שילדה בעלת מבנה הכולל צינור כסא ארוך ואילו STANDOVER נמוך יחסית – אודות לכיפוף הצינור העליון.
מידת הצינור העליון ביחס לגובה הציר המרכזי, תיקבע כמה עליך להרים ולהוריד את הכסא ואף יכולה לתת אינדיקציה לאורך מוט הכסא הנדרש.
רוב היצרנים מחלקים את הגדלים ע"פ המידות הבאות:

S
16/16.5/17

M
17/17.5/18

L
19/19.5/20

לסיכום:

גיאומטריה זה לא רק עניין של נוחות.
בפעם הבאה בטרם הינך ניגש לרכוש אופנים חדשים, התאימו את הנתונים הנ"ל למבנה הגוף שלכם (בהתאמת מידת האופנים),
בהתאם לסגנון הרכיבה שלכם וגם כמובן בהתאם לצרכים שלכם.
כמו כן יצרנים רבים היום מאפשרים אופציה של שינוי גיאומטריית האופנים (בד"כ רק של זווית הראש).
ואף ניתן להחליף רכיבים שישפיעו על התנהגות האופנים וישנו מעט את הגיאומטריה שלהם.
כגון: בולם קדמי (עם מהלך ארוך/קצר יותר), כידון, מוט כידון (סטם), מוט כסא ואוכף בהתאם לנוחיות והצרכים.

קרדיט:
אין לראות במאמר זה כהמלצה כל שהיא וכל הכתוב לעיל מוטל בספק.
המאמר תורגם מאנגלית ע"י אסף רסיס.
מקור:  http://www.pinkbike.com/news/bike-frame-geometry-2009.html
נוספו נתונים על סמך התנסות בגיאומטריות שונות ועל סמך ידע שעובר מדור לדור בע"פ (של רוכבים).